Alla inlägg den 7 februari 2013

Av Bitte - 7 februari 2013 13:23

Kajsa klarar av valparna bra med tanke på sitt operationssår mellan spenarna. Hon verkar inte bekommas av det.

Men det är lite stressigt för henne att klara av att tvätta och massera alla 10 valparna när dom skriker och gnäller efter mat. Om jag var hon, skulle jag ge dem mat först och sen sköta. Då är dom inte så bångstyriga. ;) Men hon verkar inte släppa till mjölken förrän alla är omskötta. Men Kajsa säger "Kan själv" till det mesta och gör på sitt sätt. Jag vill ju dela upp valparna i två högar vid diandet, men det vill inte Kajsa. Alla ska vara hos henne samtidigt! Och det blir en himla trängsel och djungelns lag råder. Men dom minsta valparna ålar sig in under dom större.

Så ska det bäddas om i lådan varje gång jag har bäddat rent, så alla fällar och handdukar ligger huller om buller och däribland ett gäng valpar. Vägningen ska vi inte tala om, den gör jag helst när hon är ute. Valparna går upp i vikt som som ska och det tycker Kajsa märks utan att lägga hennes dyrbara valp på den där onödiga vågen.

Mormor Soija och gammelfaster Helvi och gammelfarmor Ella-Bella får lömska ögonkast, om dom kommer för nära valplådan. Men när Kajsa kommer ut ur valprummet till dem är dom hennes bästa kompisar.

Jag tyckte att Kajsa skulle gå ut en särkild väg vid kissningen och inte trängas i dörren med övriga, men det tycker Kajsa är helt fel. "När släkten går ut hänger jag med dom". Men jag tycker att alla är försiktiga med henne och har stor respekt.  Såret läker fint och idag har Kajsa också fått gå en liten promenad och luktat på rådjurspår mm.

Mat till Kajsa är ett kapitel för sig. Men nu börjar aptiten återvända och magen fungerar bättre. Hon gillar bäst Hallas färskfoder, skinksmörgås, majsvälling och Sofias mat för tillfället. Och dricker väldigt mycket (som hon ska)

Jag håller på att lära känna valparna och ska skriva ner kännetecken mm på dem och lägga in här.

Detta var allt för idag. I natt blir valparna 1 vecka gamla. Jag tycker att allt gått mycket bra den här första veckan med tanke på hur illa den började. Sova får man väl göra senare i livet...


En länk till O-kullen:   http://hem.passagen.se/sanningegardens/okullen.html




Presentation


Noomi, som liten valp

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards